Maeștrii din secolul al XIV-lea până în secolul al XIX-lea au reînviat câteva tehnici din arta antichității clasice. Prin urmare, arta Bizanțului târziu este definită ca „Renașterea paleologului”.
Icoanele „Catedrala Arhanghelului” și „Sf. Dimitar”, care reprezintă această epocă, poartă înaltele realizări artistice ale vechilor maeștri.În ultimul sfert al secolului al XIV-lea și pe tot parcursul secolului al XV-lea, turcii au înrobit treptat Balcanii. Aceasta a pus capăt marilor centre de artă precum Constantinopol, Salonic, Mystras. Dar arta ortodoxă nu piere definitiv.
În a doua jumătate a secolului al XV-lea, viața artistică a început treptat să reînvie. Unele școli de artă precum Kostur, Ohrid și mănăstirea scriptoria au fost reînviate și au creat lucrări precum icoana „Sf. George învinge balaurul „de Boyana și cele patru evanghelii de la Kremikovtzi. În secolul al XVI-lea, arta ortodoxă a fost reînviată. Reprezentanții școlii cretane, care lucrează pentru marile mănăstiri ortodoxe, au și ele o puternică influență.
La sfârșitul secolului al XVII-lea și începutul secolului al XVIII-lea, în arta balcanică au început să apară noi tendințe artistice. Mijloacele de pictură sunt simplificate: linia începe să domine construcția de lumină și umbră a formei, predomină combinațiile de culori pure, strălucitoare, proporțiile și mișcările figurilor sunt nenaturale.
Maeștrii acestei ere și-au depus eforturile pentru a obține un puternic efect decorativ. Elementele de sculptură în lemn sunt din ce în ce mai utilizate în pictura cu icoane. Exemple tipice de artă din această perioadă sunt icoanele Sf. George învinge balaurul de la Mănăstirea Kremikovtsi, „Sf. 40 de Mucenici ”și„ Sf. Panteleimon cu scene de viață ”, crucea naconostazică (coroană) de la Boboshevo, ripidele cu suferința Maica Domnului și Sfântul Ioan Botezătorul.
Mai târziu, această tendință a dispărut treptat. Câteva școli importante de artă au fost înființate în țările bulgare: Tryavna, Samokov, Bansko și altele. Din ce în ce mai mult, putem vedea elemente ale artei vest-europene, așa cum este cazul cu icoana Curții lui Pilat.
Pictogramele sunt diferite în ceea ce privește tipul și funcția: icoane „regale” de format mare, icoane „de vacanță” de dimensiuni mici, icoane de acasă, părți ale tripticelor, icoane „tabletă” față-verso Cele Patru Evanghelii de pe tron se află pe Sfânta Masă de la altar și simbolizează Hristos – Cuvântul lui Dumnezeu. Are o mare semnificație sacră. De aceea are accesorii prețioase și este decorat cu miniaturi, anteturi și anteturi frumos realizate.
Sursă: https://ikonopis.bg/