Din 2010, Pantone Color Institute, prestigioasa autoritate internaţională în domeniul culorilor şi a sistemelor de culori, a început să aleagă câte o culoare care să reprezinte vizual anul în curs. După turcoaz (2010), Tangerine Tango (2012), verde smarald (2013), Marsala (2015), Rose Quartz și Serenity (2016), Greenery (2017), Ultra Violet (2018) și Living Coral (2019), anul acesta a venit rândul albastrului pentru a primi toată atenția cuvenită. Așadar, doamnelor și domnilor, Classic Blue este Culoarea Anului 2020!
De ce albastru pentru Culoarea Anului 2020?
Sursa Foto: Pixabay
La începutul lunii decembrie 2019, Laurie Pressman, vicepreședinta Institutului Pantone, a desemnat Culoarea Anului 2020, precizând cumva enigmatic: „aceasta este o culoare care anticipează ce se va întâmpla în viitor”. În lumina evenimentelor recente care au cuprins întregul glob, afirmația ei s-a dovedit de-a dreptul oraculară.
Classic Blue este nuanța pe care o capătă cerul la apusul soarelui, așadar conține în sine așteptarea sfârșitului, dar și răgazul pentru a reflecta la semnificația încheierii unui ciclu și promisiunea altuia nou. Dacă ne gândim că în 1999 Pantone desemnase nuanța Cerulean (azuriu) drept culoarea noului mileniu, Classic Blue pare să închidă cercul.
Oricum, instituția a reușit să surprindă încă o dată pe toată lumea prin revenirea la o culoare clasică, după ce ani la rând a promovat nuanțele exuberante și vibrante și combinațiile ieșite din comun. Classic Blue este o nuanță atemporală și rezistentă, de o eleganță plină de simplitate. S-a dorit a fi o reacție la stilul nostru agitat de viață și un semn de întrebare pus societății care se mișcă într-un ritm din ce în ce mai alert. „Trăim într-o epocă care are nevoie de încredere și credință. Iar exact acest gen de constanță și siguranță este exprimat de nuanța Classic Blue Pantone 19-4052, o culoare trainică, pe care ne putem baza cu încredere”, a declarat Leatrice Eiseman, directoarea executivă a Pantone.
Albastrul de cobalt este o prezență calmă, acționând ca o ancoră sau un refugiu care poate inspira pace și seninătate spiritului. Este asociat cu instrospecția, meditația, comunicarea și limpezimea minții. Evocând vastitatea cerului infinit, Classic Blue îi poate ajuta pe oameni să privească dincolo de suprafața lucrurilor, să-și deschidă perspectiva și să depășească granițele gândirii pentru a trece într-o nouă etapă mai profundă a vieții lor.
Albastru multisenzorial
Sursa Foto: Pixabay
Anul 2020 a constituit o premieră și în abordarea fața de Culoarea Anului. Până acum, Pantone ne obișnuise cu accentul pus pe latura vizuală. Ceea ce era de altfel de așteptat, dat fiind că este vorba de instituția care în 1963 a creat revoluționarul Pantone Matching System (PMS), sistemul de combinare a culorilor folosit acum la scară largă în toate industriile, de la tipografii și design grafic la modă și design industrial.
Cele mai citite articole
Ceremonia desemnării noii Culori a Anului a adus de această dată o surpriză: instituția americană a pregătit, cu ajutorul mai multor experți din diverse domenii (muzică, gastronomie, tehnologie, modă, beauty), o experiență multimedia imersivă, lansată cu respectivul prilej la Manhattan. Ceea ce a marcat o schimbare majoră de perspectivă, căci astfel culoarea nu mai este percepută doar vizual, ci și prin intermediul celorlalte simțuri – miros, gust, sunet, pipăit. Probabil asta va inspira mai multe companii să folosească experiențele multisezoriale pentru promovarea produselor lor în viitorul apropiat.
Cu aspectul său neutru, care nu poate fi asociat niciunui gen sau sezon, și cu imaginea sa de culoare deopotrivă tradițională și contemporană, Classic Blue s-a pretat perfect pentru a fi vedeta versatilă a acestui show multisenzorial care și-a propus să se adreseze deopotrivă sufletelor și minții oamenilor.
Zeitgeist sau marketing?
Sursa Foto: Pixabay
Pantone pretinde că desemnarea Culorii Anului nu dorește neapărat să dea direcția unui trend, ci mai degrabă invers, să fie expresia unei stări sau atitudini remarcate la nivelul societății. Alegerea ei se face după o îndelungă cercetare de peste nouă luni, realizată de o echipă de specialiști care analizează locul pe care îl joacă o anumită culoare în cultura globală la un moment dat. Pe scurt, exprimă Zeitgeist (spiritul/esența unei anumite epoci), după celebrul concept german formulat de Hegel în Fenomenologia spiritului.
Acestea fiind zise, alegerea Culorii Anului atrage totuși după sine o adevărată strategie de marketing. Sute de mii de companii din întreaga lume așteaptă cu sufletul la gură acest anunț ca să-și creeze campaniile de promovare pe anul următor. Momentul creează un adevărat mainstream în modă, design de produs, decorațiuni interioare, industria textilă, tehnologie, cosmetică, gastronomie și multe alte domenii. Efectul este că piața este aproape imediat inundată de culoarea anului respectiv, care apare în logo-uri, pe catwalks, dar și în gadgeturi.
Adaugă un pic de albastru în viața ta și bucură-te din plin de Culoarea Anului 2020!
Sursa Foto: Pixabay
Dacă totul în jurul tău este tern și lipsit de strălucire, poate este cazul să adaugi un pic de albastru în viața ta și să-ți umpli sufletul cu această culoare liniștitoare și plină de optimism. Multe persoane nu s-au mulțumit doar să îl admire în vitrine sau să-și umple dressing-ul cu accesorii vestimentare albastre, ci s-au și vopsit, astfel că pe stradă puteți da nas în nas anul acesta cu o mulțime de nimfe cu plete în nuanțe azurii. Poți să îi faci loc și prin mici detalii. Poartă un talisman tradițional cu ochiul-răului (despre care grecii spun că asigură protecție împotriva forțelor malefice) sau savurează o porție de bezele albastre (blue macarons) alături de un delicat ceai albastru.
Socotit cea mai democratică din toate culorile, căci nu are cum să displacă cuiva, clasicul și elegantul albastru, Culoarea Anului 2020, a revenit la modă, iar forța sa de atracție a jucat un rol esențial în toate strategiile de marketing. Anul acesta, totul stă sub semnul albastrului!
Articol realizat impreuna cu Zafia.ro.